Broccoli is een supergroente

broccoli“De enige echte supergroente die je nodig hebt, is broccoli”, stelt dokter Rangan Chatterjee, huisarts en televisiearts bij de BBC. Volgens deze Britse arts hoef je jezelf voortaan niet meer te “kwellen” met eindeloze hoeveelheden bleekselderij, spinazie en boerenkool want broccoli kan je leven redden.

Wij houden wij onszelf  liever vast aan de zienswijze van het Voedingscentrum, al was het alleen maar voor de variatie. Het Voedingscentrum zegt hier het volgende over : “Elke groente levert andere voedingsstoffen op. Je hebt daarom een mix van verschillende groenten nodig om echt gezond te eten.  Alleen broccoli is daarom niet genoeg. Het is altijd belangrijk dat je goed blijft variëren met je groenten.”

Wat is broccoli?

Broccoli en bloemkool zijn zeer nauw verwant, maar pas sinds twintig jaar kent deze groente bij ons in Nederland een stijgende populariteit. Deze groente bestaat echter al veel langer, In Italië wordt broccoli al sinds de 17e eeuw verbouwd. Broccoli heeft een iets krachtigere smaak dan bloemkool. Het deel dat geoogst wordt is het  scherm met een verzameling uitgegroeide bloemknoppen. 

De oogstperiode van broccoli loopt van mei tot november

Smaken verschillen

Over smaak valt niet te twisten. Je vindt broccoli lekker of niet. Wat veel mensen niet weten is dat er ook tussen de broccoli rassen verschil zit in smaak. In de loop van de jaren zijn de rassen, die voor productie worden gebruikt, sterk verbeterd.

Het uiterlijk zegt niet alles

Sirtaki broccoliEen waarheid als een koe natuurlijk, die ook geldt voor broccoli. Zo is onze nieuwe belofte Wokkoli die vanaf juni 2019 beschikbaar zal zijn, heerlijk zoet van smaak en behoort daardoor tot één van onze favorieten. Qua uiterlijk valt ze met haar lange stelen echter uit de toon.
Veredeling

In samenwerking met de zaadveredelingsbedrijven blijven wij zoeken naar rassen met een goed uiterlijk, goede smaak en goede kwaliteit bij de oogst. Elk jaar planten wij een aantal proefvelden, om nieuwe rassen te testen in de praktijk. Veel rassen halen de zware test niet, maar heel af en toe staat er een juweel tussen, waar wij heel blij van worden.

In 2019 zullen we de rassen Chronos, Iron Man, Koros, Larson, Malibu, Shard, Titanium en Wokkoli telen.

 

Broccoli de gezonde krachtpatser

  • Slechts 60 gram is genoeg voor de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) aan vitamine C.
  • 80 Gram is genoeg voor de ADH vitamine K.
  • Boordevol vitamine B1, B2, B3, B5, B6 en B11(foliumzuur), vitamine A en E.
  • A. C en E zijn de sterkste antioxidanten onder de vitaminen.
  • Bevat een breed spectrum aan mineralen zoals mangaan, kalium, molybdeen, fosfor, magnesium, calcium, seleen, zink en ijzer
  • Bevat aminozuur tryptofaan

Kortom: Broccoli is een zeer gezonde groente.

Een overzicht van alle voedingsstoffen in rauwe en gekookte broccoli vindt u onderaan de pagina.

Kan deze groente ook ziekten voorkomen of genezen?

Onderzoekers aan de Universiteit van Berkeley geloven van wel, zij hebben ontdekt dat indolen en glucosinolaten het lichaam tegen kanker lijken te verdedigen. Ook zou de stof sulforafaan tegen UV-licht beschermen, al deze stoffen zijn in ruime mate aanwezig in broccoli. Verder toont een Brits onderzoek vermindering van het risico op prostaatkanker aan, een ander onderzoek toont ook een versterking van het immuunsysteem aan.

Broccoli als detox groente

Broccoli is een prima detox groente; zij stelt het lichaam in staat gifstoffen te verwijderen. Dat komt vooral door de aanwezigheid van natuurlijke vitamine A, C en E welke sterke antioxidanten zijn. Deze helpen oxidatieprocessen te stoppen en het voorkomt ontstekingen.

Als antwoord op de vraag of broccoli nu echt zo gezond is en het qua geneeskracht uitspringt boven andere groenten kunnen we dus rustig  JA zeggen. In broccoli zitten relatief zeer veel gezonde voedingsstoffen, meer dan in andere groente. Ondanks dat het label superfood hier op zijn plaats, is er geen enkele reden om nu maar dagelijks broccoli te eten.

Varieer met groente

Spinazie, bloemkool,  paprika en wortel zijn ook allemaal gezond. Iedere groente heeft weer net iets meer van een bepaald soort vitamine en mineraal. Om alle benodigde stoffen binnen te krijgen is het belangrijk om elke dag verschillende groente te eten. Misschien wel twee à drie verschillende soorten per dag. Variatie is het toverwoord.

Wie varieert, krijgt alle voedingstoffen binnen.

Gezond kan ook heel lekker zijn

Met  onze recepten database hopen wij u te kunnen overtuigen dat gezond ook heel lekker kan zijn, ook op momenten dat u niet veel tijd heeft om in de keuken te staan.

Nutriëntenoverzicht volgens het Nevo-RIVM

Voedingsstoffen in rauwe en gekookte broccoli

bron: http://nevo-online.rivm.nl/

 

Share This